شناسه خبر : 34927
سه شنبه 12 خرداد 1394 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارش خبرنگارفاش از گرامیداشت علی اکبر ابوترابی و شهدای آزاده

پاسیاد پسر خاک / تصاویر

بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ابوترابی اسوره صبر و مقاومت در اسارت و دیگر شهدای آزاده برپا شد.

صنوبر محمدی - بزرگداشت ارتحال حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ابوترابی اسوره صبر و مقاومت  در اسارت و دیگر شهدای آزاده به همت دفتر فرهنگی پیام آزادگان  در روز یکشنبه 10 خردادماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت  الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلامی، سردار فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین، سردارانصاری قائم مقام بنیادشهید و امورایثارگران،  دکتربروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی، حجت الاسلام والمسلمین رییسی دادستان کل کشور و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمع  زیادی از آزادگان و خانواده هایشان برپا شد.

در محوطه باز حوزه هنری بساط پذیرایی مختصری برپاست تا میهمانانی که در گرمای بعدازظهر خود را به این مکان رسانده اند خستگی راه را از تن بزدایند.

خبرنگاران و عکاسان قبل از شروع برنامه و از همان لحظه ورود کارشان را شروع کرده اند و هر گوشه و کناری را که می نگری دوربین های بزرگ و کوچکی را می بینی که تصاویراین برنامه را میهمان لنز دوربین هایشان می کنند.

از اینها که بگذریم بازار دیدار و روبوسی داغ داغ است. هر کدام از آزاده ای که از راه می رسد همقطارانش به استقبال می آیند. اینان  اگر چه هم بند همنبودند امادرد تنهایی و شکنجه هایشان در اسارت ریشه آنان را به هم گره زده است برای همین است که هیچ کدام را تنهای تنها نمی بینی. از کنارشان که عبور می کنم همه شان خاطرات دوران سخت اسارت را با هم مرور می کنند وبعضی این فرصت فراهم آمده را غنیمت می شمارند وبا هم عکس های یادگاریمی گیرند.

در بیرون سالن نیز نمایشگاه کتاب کوچکی از دوران دفاع مقدس دایر است که بازدیدکننده زیادی را به دور میز خود گردآورده است.

سقای پیر و باصفایی که پای ثابت تمام برنامه های حوزه هنری است با لباس سرتاپا سفید و کلاه سبز و مشک آبی بر دوش به یاد سقای کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع)  تشنگان را سیراب عشق می سازد و هرازگاهی با صدای بلند صلوات، فضای تالار را عطرآگین می سازد.

در یک لحظه تمام صندلی های سالن مملو از جمعیت  می شود به طوری که بسیاری دور تا دور سالن در صف های فشرده برای تماشای برنامه ایستاده اند.

برنامه با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی رسمیت می یابد. قاری قرآن چند آیه از کلام حق را که تلاوت می کند سکوت برمجلس حاکم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالح آبادی ضمن خیرمقدمی کوتاه به میهمانان  جایگاه خود را به سردار فضلی  می سپارد و سردار

با ابهت تمام با یک سلام نظامی به همه حاضرین اظهار می دارد: مرحوم ابوترابی که عمر شریفش را وقف اسلام و انقلاب کرد همرزم شهیدان رجایی، بابایی و چمران درعرصه های مختلف بوده اند. چه در زمان قبل انقلاب و چه مجاهدتهای بعد از انقلاب تا اسارت.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین همچنین یادآور شد: تاریخ درمورد آزادگان، شهدای عزیز زنده انقلاب اسلامی خوب داوری می کند. جبهه و در دفاع مقدس که نمی دانم با جان مردم چه کرده است چون تنها قطعه ای که سراغ داریم به احکام الهی عمل شده است همین دفاع مقدس است و خالق آن نیز همین رزمندگان در رکاب امام هستتد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین رییسی دادستان کل کشور نیز در خصوص پایمردی آزادگان در دوران اسارت گفت: آزادگان سندهای زنده مقاومت هستند که خود نشان صدق دارند. آزادگان، جلوه های مقاومت، ایستادگی و بصیرت آفرینی هستند.

دادستان کل کشور افزود:  آزادگان قهرمانان ملی ما هستند که در مکتب ابوترابی درس پایمردی آموختند و خسته کردن و خسته نشدن را آموخته اند.

رییسی تاکید کرد: مقاومت آزادگان می تواند نظام را در مقابل توطیه دشمنان پایدار کند.

معصومه آباد عضو شورای شهر که خود نیز از بانوان آزاده است در خصوص ضرورت برپایی چنین برنامه هایی به خبرنگار فاش نیوز گفت: برپایی چنین برنامه هایی ضرورت است. من با همه مشغله های کاری که دارم در هر شرایطی سعی می کنم خودم را به این مراسم ها برسانم. شهدای آزاده و بالاخص حاج آقا ابوترابی خود نقطه قوتی است  که خود نوعی همدلی را بین برادران آزاده ایجاد می کند و بازخوانی خاطرات و شیوه و روش سید آزادگان حاج آقا ابوترابی در اردوگاههای عراق و در شرایطی که اسیر بودند و دستانشان بسته بود حکم الگوی آزادگی برای جامعه امروز است. یعنی نه فقط یک خاطره که در زمان گذشته اتفاق افتاده و پایان یافته است بلکه با حوادثی که  امروز با آن درگیر هستیم می توانیم از ایشان به عنوان یک ستاره و یک راه روشن الگوپذیر باشیم.

در پایان برنامه  از5 خانواده شهید اسارت مرادعلی جهان شاملو، از همسر آزاده شهید محمدعلی قوچی بیک، تکریم شهید اسارت حسین پیراینده، محمدر رضا شفیعی و بانوی آزاده حلیمه آزموده با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد و از 8 عنوان کتاب دفاع نیز رونمایی شد.

پایان برنامه است. ما هم کوله بار اندوخته هایمان از این برنامه را جمع می کنیم، اما چشم تیزبین و ریزبینمان با چند حواشی از برنامه همراه بود: 

*در محوطه باز گفت و گوی دوتن از آزادگان نظرم را جلب  می نماید. به آرامی در کنارشان می نشینم. صحبت از دخل کم و خرج زیاد زندگی است. مرد آنقدر دلتنگ است که توجهی به اطراف ندارد و مدام از سختی ها و مشکلات اقتصادی اش می گوید. دوستش راهنمایی اش می کند که امروز نامه ای بنویس و آن را به آقای ابوترابی بده. مرد آهی می کشد و می گوید بارها این کار را کرده ام نامه را می گیرند،  اما ترتیب اثری نمی دهند.

* به محض ورود سردار محمداسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی او را به عنوان میهمان مدعو به جایگاه ویژه میهمانان دعوت می کنند اما او در کمال خضوع در حلقه آزادگان در ردیف های آخر سالن جای می گیرد.

* همسر یکی از شهدای آزاده برایم می گوید تجلیل از عزیزان شهید آزاده ویژه هر چند کار بجا و درستی است اما شهدای بسیار گمنامی هم دراسارت بودند که بعدها دانستیم وزنه بزرگی درمیان آزادگان به شمار می آمدند اما از آنان هیچگاه نامی برده نمی شود.

* برنامه که پایان می یابد آزادگان خود را به سردار فضلی می رسانند تا با اظهار لطف،  دیداری ساده و خودمانی با سردار داشته باشند.  محافظین و گردانندگان برنامه سعی می کنند جمع را متفرق کنند اما سردار با آرامش، به مهربانی تک تک آنان پاسخ می گوید.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
پاسیاد؟!
این را دیگر چه کسی از خودش در کرد و شما هم کورکورانه تقلید کردید؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi